- جاسوسی روسیه از صنعت انرژی نروژ بیشتر میشود
- رئیسجمهور: آن چیزی که به مردم اطمینان میدهد مبارزه با مفسد است
- پیش بینی فعالیت شدید سامانه بارشی و هشدار قرمز هواشناسی/ احتمال وقوع سیلاب وجود دارد
- قلعهنویی اینبار خوش شانس بود و خندید (عکس)
- بازار خودرو بدون مشتری!/ ماشینهای پرطرفدار چقدر گران شدند؟
- معاون اول رئیسجمهور برای شرکت در مجمع اقتصادی خزر به روسیه سفر میکند
- دیدار وزیران امور خارجه ایران، عربستان و چین در پکن
- عکس| طرح جدید پیراهن بارسلونا/ نایکی به سنتهای قدیمی باشگاه برگشت
- چالش ها و مشکلات طرح های انتقال آب خلیج فارس بررسی شد
- ادعای تازه درباره ثروت مخفی پوتین
- شهرخبر – ضربه سیاسی به بدنه خودروسازی
- نظرسنجی: انتخابات ریاستجمهوری ترکیه به دور دوم برود، اردوغان بازنده است
- شهرخبر – عبدی: سنگال محکم و خشن بازی می کند/سطح فنی طارمی بالاتر از تیم ملی است
- شهرخبر – صدای حامی رییسی هم از تورم ۷۰ درصدی درآمد!
- دستگیری قهرمان پیشین UFC جهان به دلیل تلاش برای قتل
بخش قابل توجهی از احکام کشور اجرا نشده است
به گزارش انلاین بلاگ

نایب رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: تجربه ۷۰ ساله کشور در زمینه برنامهریزی نشان میدهد بخش قابل توجهی از احکام کشور اجرا نشده است.
به گزارش ایسنا، علی حیدری استادیار گروه مدیریت دانشگاه تهران و نایب رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در یادداشتی به تبیین ضرورتها و الزامات تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد.
وی در این یادداشت نوشت:
«تجربه بالغ بر ۷۰ ساله کشور در زمینه برنامهریزی نشاندهنده این مسئله است که بخش قابل توجهی از احکام کشور محقق نشده است. اکنون پس از تجربه “سند چشمانداز ” و “سیاستهای کلی نظام” مقرر است با تدوین و ابلاغ “سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت” نسبت به افقگشایی و آیندهنگاری بلندمدت برای کشور اقدام شود. به همین دلیل لازم است نسبت به آسیبشناسی و کالبدشکافی دلایل و اسباب عدم تحقق برنامههای کوتاهمدت و میانمدت موصوف اقدام شده و سامان نوین حکمرانی کشور تدبیری برای تحقق تدابیر مندرج در سند مزبور تمهید و تدارک نماید.
در انتهای پیشنویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ساز و کار نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رصد میزان و نحوه تحقق سند الگو و حصول اطمینان از رعایت مفاد سند پیشبینی شدهاست اما سازوکار مزبور به لحاظ اتکاء به روشهایی که برای ذیحسابی بودجهای و مالی و… بکار میرود، بهنظر نمیرسد که برای رصد تحقق تدابیر سند الگو کارساز باشد.
برای تحقق اسناد بالادستی، باید هم به سطح نخبگانی و هم به سطح عمومی شامل مردم و اقشار توجه شود. ترجمان سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در قالب برنامههای میانمدت (قوانین برنامههای توسعه پنج ساله) و نیز برنامههای کوتاهمدت یکساله (قوانین بودجه سنواتی) و نیز در قالب ویرایش جدیدی از قوانین مادر و اصلی نظیر قانون تجارت، قانون کار، قانون بانکداری، قانون مالیاتها و… تبلور و عینیت یافته و یک مرکز واحد این فرایند را هدایت کند.
نظام مستوفیگری، مالیه عمومی، ذیحسابی مالی و بودجهای و خزانهداری کل نمیتواند ابزار مناسبی برای رصد میزان تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و به ویژه بخش “تدابیر” آن باشد و برای حصول اطمینان از تحقق تدابیر سند الگو بایستی تدبیری نو اندیشید. رصد برنامهای و تفریغ برنامهای بایستی به مجموعه حکمرانی افزوده شود تا بتوان از رعایت دقیق سند الگو و تدابیر آن، از صدر تا ذیل حکمرانی اطمینان حاصل نمود و احکام و اسناد بالادستی را از چنبره هزارتو، چند پاره و نامتقارن نظامات اربعه حکمرانی (نظامات تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرایی و نظارتی) نجات بخشید.
سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بخش اجرایی خود مشتمل بر تدابیری است که تحقق آنها میتواند نیل به افقگشایی و آیندهنگاری انجام شده در این سند را بهدنبال داشته باشد. در رویکرد پیمایش گری برنامهای (ذیحسابی برنامهای)، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان نهاد تنظیمگر، قاعدهگذار و ریلگذار میسر حرکتی کلیه اجزاء و عناصر حکمرانی عمل خواهد کرد و ذیحسابان برنامهای مستقل (پیمایشگران برنامهای) در تمامی دستگاههای اجرایی، وزارتخانهها، شرکتها، مؤسسات، سازمانها و نهادهای دولتی، عمومی و عمومی غیردولتی که از منابع، اعتبارات، امتیازات، انحصارات و اختیارات دولتی برخوردارند، مستقر میشوند.
انتخاب و انتصاب این ذیحسابان برنامهای، با تائید مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام میپذیرد و آنها مکلفند که نظام سیاستگذاری و برنامهریزی محل ماموریت خود را همراستا با احکام و اسناد بالادستی و بویژه تدابیر سند الگوی اسلامیایرانی پیشرفت تنظیم نمایند و نسبت به گزارشگیری و گزارشدهی فرایند تحقق سند الگو و تدابیر آن اقدام نمایند.
در این رویکرد، ذیحسابان برنامهای، شبکهای از هستههای کارشناسی و مدیریتی را در کلیه اجزاء و عناصر سپهر حکمرانی کشور، به صورت منظومه یکپارچه، هوشمند و مستقل شکل میدهند که کلیه حرکات و سکنات مجموعه محل ماموریت خود را از منظر هم راستایی و انطباق با سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تدابیر آن، پایش (رصد) و پیمایش (تقویم و مقومی) نموده و گزارشات آن را به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه مینمایند و مرکز مزبور نیز براساس این گزارشات، نسبت به ارزیابی و اصلاح روندها و گزارشدهی به ارکان عالی نظام اقدام خواهد نمود. بدینترتیب استقرار شبکهای نخبگانی، مستقل، تخصصی و حرفهای از ذیحسابان برنامهای در کلیه اجزاء و عناصر حکمرانی کشور، میتواند تدبیری برای تحقق تدابیر مندرج در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد.»
انتهای پیام
- رئیسی: رابطه ایران-ترکمنستان رابطه خویشاوندی است/ دو طرف ظرفیت بالایی در حوزه انرژی دارند
- تکذیب ادعای دعوت رهبر انقلاب از موسوی برای حضور در انتخابات سال ۸۸
- شهرخبر – اولین واکنش مسکو به گزارشها درباره «نهنگ جاسوس روس»
- تست پروازی هواپیمای ترابری «سیمرغ» با موفقیت انجام شد + عکس
- امضای ۵ سند همکاری میان تهران و عشقآباد
- ۵ سند همکاری میان تهران و عشقآباد در حضور رئیسی و بردی محمداف امضا شد
- سطح روابط ایران و ترکمنستان باید توسعه یابد
- شهرخبر – تکذیب ادعای دعوت رهبری از میرحسین برای شرکت در انتخابات سال ۸۸
- عکس | طالبان هلیکوپتری ساخت که پرواز نمیکند!
- اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه رژیمصهیونیستی در دیدار با همتایان اروپایی