رپورتاژ اگهی

بسته حمایتی مهاجرت به پلتفرم‌های داخلی !

[ad_1] به گزارش آنلاین بلاگ

بخش خصوصی آمارهای مختلفی از خسارات کسب‌وکارهای اینترنتی را منتشر کرده و دولت هم وعده داده که با روش‌های مختلف، خسارت فعالان این بخش از اقتصاد کشور را جبران می‌کند.هفته گذشته وزیر اقتصاد و دارایی طی یک نشست خبری با پذیرش تلویحی خسارت به کسب‌وکارهای اینترنتی به‌خاطر قطعی و اختلال اینترنت از تلاش دولت برای جبران این خسارات خبر داد. احسان خاندوزی به جلسه‌ای که با وزیر ارتباطات برگزار شده اشاره و اعلام کرد که تصمیم گرفته شده از ابزارهای متفاوت مانند مشوق‌های مالیاتی برای جبران ضررهای کسب‌وکارهای اینترنتی استفاده شود و مصوبه نهایی آن در روزهای آینده آماده خواهد شد.
با این حال، وزیر ارتباطات روز گذشته با تأکید بر همین موضوع از تهیه بسته حمایتی برای کسب‌وکارهایی که به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند خبر داد و این بسته را شامل معافیت مالیاتی و تسهیلاتی از این قبیل دانست. این در حالی است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران روز گذشته با ارائه یک گزارش آماری و تحلیلی جزئیات خسارات به کسب‌وکارهای اینترنتی را تشریح کرد.
حمایت در ابهاموزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح سایت مرکز کنترل، عملیات و بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجشی ایران با نام «خیام» به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. عیسی زارع‌پور در پاسخ به پرسش رسانه‌ها که موضوع جبران خسارات وارده به کسب‌وکارها در چه وضعیتی است، با اشاره به تعامل خوبی که با وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص صورت گرفته، از برنامه‌ای برای کسب‌وکارهایی که به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند خبر داد.
به‌گفته او «با کمک وزارت اقتصاد یک بسته حمایتی مانند معافیت مالیاتی و تسهیلاتی از این قبیل، برای کسب‌وکارهای اینترنتی پیش‌بینی شده است.» این در حالی است که احسان خاندوزی، هفته گذشته و زمانی که از جبران خسارت کسب‌وکارهای اینترنتی سخن می‌گفت، این حمایت را به مهاجرت این کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی مشروط نکرده بود.وزیر ارتباطات همچنین هفته گذشته در حاشیه هیأت دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما تلاش خود را خواهیم کرد که کسب‌وکارها آسیب نبینند. از این‌رو ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می‌کنیم تا مردم برای برقراری ارتباطات خود به مشکل برخورد نکنند.»زارع‌پور در ادامه با تأکید بر اینکه هزینه خسارت به کسب‌وکارهای مجازی بر عهده کسانی است که اغتشاش‌ها را به‌وجود آورده‌اند، گفت: «پیشنهاد من به‌عنوان یک کارشناس این است که کسب‌وکارها روی فضاهایی که پایبند به قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران نیست، سرمایه‌گذاری نکنند. هرچند که اگر مجدد باز شود، باز هم ممکن است بامحدودیت‌هایی مواجه شوند.»
میزان خسارت به کسب‌وکارهاسازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تأثیر محدودیت‌های اینترنتی بر کسب‌وکارها را از منظر کاهش درآمد، افزایش هزینه‌ یا اختلال در عملیات جاری شرکت، از طریق نظرسنجی از آنها و با استفاده از ابزار پرسشنامه بررسی کرده است. این نظرسنجی با مشارکت ۱۰۴شرکت زیرمجموعه سازمان از تاریخ ۷ مهر ۱۴۰۱ تا ۱۰مهر ۱۴۰۱ انجام شده است.براساس برآورد صورت گرفته درباره تأثیر ادامه این محدودیت‌ها بر ترکیب فروش از دست‌رفته و هزینه اضافه شده کسب‌وکارها، روزانه حداقل ۵۰ میلیون‌تومان و حداکثر بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به مشاغل خسارت وارد می‌شود. یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که شرکت‌های عضو نظام صنفی رایانه‌ای تهران به آن پاسخ داده‌اند تأثیر محدودیت‌ها بر فروش آنهاست. در بخشی از این گزارش آمده است که بیش از ۴۱درصد شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و حدود ۴۷درصد هم بیشتر از ۵۰درصد کاهش فروش داشته‌اند. این در حالی است که ۱۱درصد شرکت‌ها، کسب‌وکارهایی هستند که کمتر از ۲۵درصد درآمد خود را از دست داده‌اند و ممکن است تحت‌تأثیر نوسان‌های کوتاه‌مدت باشند.
خسارت به کسب‌وکارهای مرتبطاما محدودیت‌های فعلی تنها کسب‌وکارها را تحت‌تأثیر قرار نداده و شرکت پست هم از زیان دیدن این شرکت خبر داده است. مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات طی نشست خبری که به مناسبت روز جهانی پست برگزار شد به کاهش درآمد این شرکت طی ۲هفته گذشته خبر داد. محمود لیائی در این نشست گفت: «با توجه به اختلال اینترنت در ۲هفته گذشته و فیلتر شدن پلتفرم‌های خارجی مثل اینستاگرام و واتساپ، درآمد شرکت پست یک سوم کاهش یافته است.او به این ترتیب نتیجه گرفته است که «این موضوع نشان می‌دهد یک سوم مرسوله‌های پستی و معاملات از طریق اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌گرفته است».

بیشتر بخوانید :

۲۱۲۲۰

[ad_2]
Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا