رپورتاژ اگهی

ظروف نقره اصل تبریز

ظروف نقره اصل تبریز

استفاده از فلز نقره به گذشته های دور بر می گردد به طوری که باستان شناسان ظروف نقره ای زیادی را از مکانهای تاریخی پیدا کرده اند که مربوط به گذشته های دور است این به این معناست که در گذشته نیز مردم ارزش و اهمیت فلز نقره را درک می کرده اند و از آن استفاده می کردند. از دیگر ویژگیهای ظروف نقره ای می توان به مقاومت در برابر خوردگی، چکش خواری و نرم بودن آن اشاره کرد علاوه بر اینها از ظروف نقره ای در صنعت پزشکی و دندان پزشکی نیز برای ساخت وسایل و تجهیزات پزشکی مانند آمالگام که دارای مقداری نقره و فلزاتی مانند روی، جیوه و مس است استفاده می شود.
ظروف نقره اصل تبریز
این ظروف در شهرهایی مانند اصفهان، یزد، تبریز و غیره تولید می شود که به شهرهای دیگر مانند رشت، گیلان و غیره ارسال می شود و یا نمایندگانی را دارند که این محصول را به فروش می رسانند. فروش انواع محصولات دیگر مانند زمان گذشته فقط در بازارها صورت نمی گیرد بلکه از طریق فضاهای مجازی مانند اینستاگرام که در منزل می توان خیلی راحت خریدی راحت داشت استفاده می کنند که فروش صنایع دستی و ظروف نقره یا ظروف مسی شیک از این موضوع مستثنی نیست. در ادامه ی این مقاله با آراد برندینگ همراه باشید.

ظروف نقره تبریز

فلزاتی که در هنر قلم زنی تبریز برای ظروف استفاده‌ می کنند و در روی آن نقش برجسته ایجاد می کنند ظروفات فلزی مانند: طلا، مس، نقره و برنج بوده است که در زمان دیربازان از مس به دلیل نرمی و قابلیت شکل پذیری که دارد در این هنر استفاده می کردند. هنر نقره کاری یا ظروف مسی در ایران طرفداران بسیاری را دارد که اشیاء و ظروف نقره کاری شده در شهرهای شیراز، قزوین، تبریز و اصفهان محبوبیت و شهرت زیادی را دارد که آنها به وفور این هنر را انجام می دهند. نقره فلزی است که بیشترین مقدار آن از سنگهای معدن استخراج می شود و مانند طلا و مس کاملا خالص در طبیعت وجود دارد.
ظروف نقره تبریز
قلم زنی روی ظروف نقره یا ظروف نقره تبریز در دوران صفویان و تا اواخر قاجار در کمال و رشد بوده است و قیمت این ظروف به دلیل ارزشمند بودن فلز آن بسیار بالا بوده است. قلم زنی روی ظروف به خاطر اینکه حکاکی و کنده کاری خوبی دارد انواع نقش و طرح روی آن چشمگیر و بسیار زیبا به نظر می رسد قلم زنی روی مس شدیداً مورد استقبال مردم قرار گرفته به دلیل اینکه به صورت تندیس میتوان طراحی و شکل داد برای دادن هدایای تبلیغاتی به صرفه بوده است مردمان هنر پرور هنردوست شهر تبریز برای خانه و ادارات از صنایع قلم زنی برای دکور استفاده می کنند. استفاده از ظروف طرح نقره و ظروف مسی الماس برای پذیرایی از جمله آثارات زیبای قلم زنی تبریز بوده است که با روش ساخت آن آشنا می شویم.

ظروف نقره دکوری اصل

یکی از موزه های پر بازدید در ایران موزه آشپزخانه سلطنتی سعد آباد است که در آن ظروف نقره پارسیس قدیمی دکوری آشپزخانه زیادی وجود دارد که در آن زمان بهترین و بزرگ ترین آشپزخانه مخصوص حاکم بوده و وسایل آن از نقره اصل هستند که در زمان پهلوی دوم از کشور آلمان تجهیزات آن را نو کردند و به مدرن ترین آشپزخانه تبدیل شد. یکی از راه های براق کردن آن این است که با یک فویل آلومینیمی داخل یک سطل را بپوشانید سپس ظروف نقره ای خود را طوری که سطح زیادی از آن در تماس با سطح براق فویل باشد قرارا دهید مقداری جوش شیرین و آب جوش را به نسبت یک به چهار درون سطل بریزید در ادامه بعد از گذشت دقایقی ظروف نقره ای را از ظرف خارج کنید و با آب سرود آب کشی نمایید سپس با یک حوله آنهار را خشک کنید.
ظروف نقره دکوری اصل
همان طور که در بالا نیز اشاره شد خوردن غذا در ظروف نقره اصل خاصیت میکروب کشی دارد علاوه بر این به تجربه ثابت شده که خوردن غذا با قاشقهای نقره ای مزه آن را بهتر می کنند. گروهی از محققان در بریتانیا آزمایشی ر انجام دادند که این موضوع را اثبات می کند آنها مقداری ماست را با قاشق نقره ای و قاشق معمولی تست کردند و متوجه شدند که مزه ماست با قاشق نقره ای بهتر و شیرین تر است. از دیگر ویژگیهای ظروف نقره ای می توان به مقاومت در برابر خوردگی، چکش خواری و نرم بودن آن اشاره کرد علاوه بر اینها از ظروف نقره ای در صنعت پزشکی و دندان پزشکی نیز برای ساخت وسایل و تجهیزات پزشکی مانند آمالگام که دارای مقداری نقره و فلزاتی مانند روی، جیوه و مس است استفاده می شود. مواد شیمیایی مانند کرومات نقره، نیترات نقره، کربنات نقره و استات نقره از فلز نقره ساخته می شود که در صنعت کاربرد زیادی دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا