رپورتاژ اگهی

صدور حساب‌های الکترونیکی شرکت‌ها به کجا رسید

[ad_1] به گزارش آنلاین بلاگ



امروز میز اقتصاد به بررسی صدور صورت حساب الکترونیک شرکت ها با حضور محمودیان معاون مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان،عسگری کارشناس طرح و برنامه شرکت قطعه سازی بورسی،سرپیری قائم مقام و معاون فناوری اطلاعات یکی از شرکت های معتمد سازمان امور مالیاتی بحث وبررسی شد
سوال: چه میزان اعداد از شرکت های بورسی و فرا بورسی هست که باید صورت حساب های آنها  را ثبت شود؟
 محمودیان: ما به سمت اجرای تدریجی قانون رفتیم. پیش بینی بر این بود که اجرایی شدن این قانون با صورت بهتری باشد. تمام شرکت های بورس مکلف هستند که صورت حساب های درآمد هایشان را از طریق سامانه فروشگاهی در سامانه مودیان ثبت کنند. برای مودیان این تکلیف وجود دارد.
خریدار می تواند تا سی روز عکس العمل نشان دهد نسبت به آن صورت حساب. یک موضوع اتفاق افتاده است که دو طرح معامله را به عنوان کنترل گر معرفی می‌کند. نظارت از طرف سازمان امور مالیاتی وجود دارد.
در موارد خاص بررسی های لازم اتمام میشود و عکس العمل لازم صورت میگیرد. پیکر روش های سنتی پاسخگو نیست به همین دلیل این قانون وضع شد و مهم ترین منفعت اش شفافیت است.
امیدواریم که این اتفاق بیافتد و بتوانیم بر این اساس مالیات عادلانه داشته باشیم.
سوال:این قانون چه مزیت های دارد؟
چند مزیت این قانون این است که بعد از ارسال صورت حساب دیگر فروشندگان تکلیفی ندارند،ارزش افزوده بسیار محدود خواهد شد،اگر بستان کار بودند کار آنها سهولت بیشتری خواهد داشت.
این قانون دو قسمت دارد: پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان. سامانه مودیان اکنون مستقر است.
سوال: سازمان امور مالیاتی چه نظارتی خواهد داشت؟
محمودیان:  سازمان امور مالیاتی نظارت عالیه خواهد داشت بر همه ی شرکت ها. شرکت ها متعلق به ما نیست و سودی به ما نمی رسد. شرکت ها می‌توانند خودشان دانش را کسب کنند و اطلاعات را ارسال کنند یا می توانند از شرکت های مطمئن استفاده کنند. 
سوال: آیا آماری از صورت حساب ها دارید ؟
محمودیان: اجازه بدهید من آمار ندهم تا دو هفته آینده آمار کامل و اعلام خواهد شد.
نظارت عالی شما چگونه خواهد بود؟
محمودیان: عملا هیچ دخالتی نخواهد بود. ما مراقبت می کنیم که اجرای کار به نحو صحیح انجام شود.
سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟
سرپیری: تا کنون بالغ بر هفتاد شرکت خصوصی به صورت مستقیم و سی و پنج درصد شرکت ها چون استفاده‌ میکنند از سیستم ها،می توانند صورت حساب های خود  را ارسال کنند . مثل شرکت های سیمان. 
سوال: چقدر این روند طول میکشد؟
سرپیری: فرایند اتصال به سامانه یک روند الکترونیکی است. ما همه فرایند ها را تقسیم کردیم و اگر تیم فنی آمادگی داشته باشد،فکر میکنم کمتر از پنج روز طول بکشد. فرایند ها متفاوت است بین شرکت هایی که مستقیم وارد میشوند و غیره. معتمد های نوع اول مشکل دریافت صورت حساب دارند. ما همراهی در این مسیر داریم،مشاوره برای اخذ و نظارت کالا داریم تا مسیر به راحتی طی شود.
شرکت های معتمد تقریبا در تمام موارد امنیتی رتبه یک دارند و این فندانسیون از آبان سال گذشته زمان برد تا بتواند فرایند را طی کند و مجوز ها را کسب کند و شروع به فعالیت کند. ما دوازده هزار معدی را به سامانه معدیان وصل کردیم. 
سوال: چند مودی امروز صورت حساب الکترونیک تحویل دادند؟
سرپیری: ما محدودیت داریم در اعلام کردن تعداد چون اطلاعات های مودیان خصوصی است. اجازه بدهید اطلاعات کامل شود بعد اعلام کنیم.
سوال: شما در مورد صورت حساب های الکترونیکی چه کار های انجام دادید ؟
عسگری کارشناس طرح و برنامه شرکت قطعه سازی بورسی: یک مقدار زمان برد تا ما بتوانیم ارتباط را برقرار کنیم.۶/۲۰ اولین بار به ما اعلام شد. اکنون ما خوشبختانه با یک شرکت ارتباط برقرار کردیم و در حال قرارداد بستن هستیم.قرار است که جلسه آموزشی برای ما بگذارند که چگونه صورت حساب الکترونیک صادر کنیم.امروز موفق نشدیم صورت حساب صادر کنیم.
سوال مشکل شرکت های معتمد چگونه حل خواهد شد ؟
محمودیان: ما یک سری اسناد را از مرداد ماه در سامانه قرار دادیم که این ها جز به جز مراحل را توضیح دادند. اگر شرکت ها این را مطالعه می‌کردند این کار سهولت بیشتری پیدا می‌کرد. ما نرم افزار هایی را گذاشتیم که میتوانند با آن وارد سامانه شوند و مشکلشان را حل کنند‌.
 ما جلسات کوچک تر هم داشتیم که مراجعه داشتند.ما هم در خدمت مودیان هستیم. سازمان بورس کاملا در جریان هستند. ما در تلاش هستیم که بتوانیم کار را به سرعت پیش ببریم. شاید از نظر فضای رقابتی اوضاع بهتر میشد اگر مودیان بیشتر عضو می‌شدند. با توجه به گسترش کسب و کار استقبال بیشتری خواهد شد.
سوال: شرکت هایی که صورت حساب الکترونیک نداشته باشند چه برخوردی با آنها خواهد شد ؟
محمودیان: عدم صدور صورت حساب الکترونیک جریمه دارد.یعنی یک دوم فروش را شامل جریمه خواهند شد. از معافیت های مالیاتی و مشوق های مالیاتی هم محروم خواهند شد. فقط هم پنجاه درصد میتوانند با ارائه مدارک محدودیت بدهند نه بیشتر.از ۱۰/۱ به بعد اشخاص و شرکت ها باید صورت حساب الکترونیک صادر کنند.
ما عدد دقیق نمی دهیم به خاطر نماد شرکت ها و استثنا ها. شرکت ها از امروز مکلف هستند که عضو شوند. شرکت های دولتی هم از تاریخ ۱۰/۱ مکلف هستند،عضو شوند. از شرکت های دولتی نمیتوانم آمار دقیقی بدهم.
سوال برای آموزش هم کاری میکنید ؟
محمودیان: از ابتدای سال اشخاص غیر دولتی هم اضافه میشوند و باید عضو شوند این تاریخ ۱۰/۱ برای شرکت های دولتی است.
 ما روند آموزشی را ادامه خواهیم داد با شرکت های دولتی و غیر دولتی. پیش بینی می‌شود بتوانیم کار را جلو ببریم. پنجره واحد هم داریم که جز پیش گام ها بوده است.

[ad_2]
Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا