رپورتاژ اگهی

آغاز ریل گذاری فرهنگی در دیار هگمتانه

[ad_1] به گزارش آنلاین بلاگ


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اگر گذری به فرمایشات مقام معظم رهبری در حداقل یک دهه اخیر بیاندازیم بیشتر فرمایشات ایشان حول محور اهمیت مسائل فرهنگی به مسئولین و مردم بیان شده است و رهبری اشاره کرده‌اند که فرهنگ هویّت یک ملّت است.
ارزشهای فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملّت است اما اید تا چه میزان در سطح جامعه فرمایشات رهبری توسط مسئولین نظام تبیین شده است.
یکی از نهادهایی که می‌تواند بیشترین تأثیر را بر روی فرهنگ مردم جامعه بگذارد شهرداری‌ها هستند، امروزه شهرداری‌ها از لحظه حیات تا ممات با شهروندان در ارتباط هستند حتی می‌توان گفت شهرداری‌ها بیشتر از ارگان مهم آموزش و پرورش با دانش آموزان که جامعه هدف فرهنگ‌سازی بوده در تماس هستند و این موضوع به هیچ وجه مبلاغه نیست.
اما تا چه میزان در سال‌های اخیر شورای‌های اسلامی شهرها، شهرداران و مدیران ارشد شهرداری توانسته‌اند بر فرهنگ شهروندان تأثیرگذار باشند جای سوال است.
سازمان‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری‌ها در این امر وظایفی دارند اما در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین این سازمان در همدان تا چه میزان توانسته اقدامات قابل قبولی انجام دهد؟
این سازمان مأموریت‌های مختلفی دارد که شاید باعث شود تا تمرکز و انرژی زیادی از آن را بگیرد مأموریت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری گوشه‌ای از فعالیت‌های این سازمان است.
بدون شک هر یک از این مباحث گستردگی بالایی دارد اما سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در دوره جدید شورای اسلامی شهر همدان که با رویکرد فرهنگی و انقلابی توانستند وارد عرصه شورا شوند با تغییرات مثبت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا و ریاست سازمان نگاه ویژه‌ای به مباحث فرهنگی صورت گرفت.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ما زمانی که بخواهیم در ارتباط با فرهنگ صحبت کنیم نوع نگاه تعریف‌های متعددی را رقم می‌زند، اظهار داشت: شاید بیش از ۴۰۰ تعریف از اندیشمندان و صاحب نظران مختلف برای فرهنگ داریم، اما بخش انسان ساخته محیط فرهنگ است هر چیزی در طبیعت اثر انسان بوده اعم از نوع پوشش، خوراک، معماری ساختمان‌ها و هر چیزی که در جامعه وجود دارد متأثر از فرهنگ است.
هادی بلاغی افزود: یکی از مظلوم ترین حوزه‌ها، عرصه فرهنگی است یک مقدار معیشت مردم که دچار مشکل می‌شود اولین چیزهایی که از سبد خانواده‌ها در اولویت حذف قرار می‌گیرد محصولات فرهنگی است در عرصه اداری و سازمانی هم به همین شکل بوده مظلوم ترین مجموعه‌ها در سیستم‌های اداری که به آن سطحی و مناسبتی نگاه می‌کنند مسئله فرهنگ است.
وی با اشاره به ضربه کرونا بر فرهنگ تأکید کرد: در دوره‌ای که بیش از ۲ سال بیماری کرونا بر کشور حاکم بود یکی از حوزه‌هایی که بیشترین آسیب را دید مباحث فرهنگی بود و این بیماری ضربه سنگینی را به فرهنگ وارد کرد.
تلاش مدیریت شهری برای تبدیل همدان به شهر فرهنگی
بلاغی خاطرنشان کرد: تمام تلاش شورای شهر، شهرداری و سازمان فرهنگی این است که یک مقدار از مظلومیت عرصه فرهنگ کم کرده و به سمت شهری فرهنگی حرکت کنیم.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با اشاره به عملکرد سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان بیان کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی یکی از سازمان‌های ۱۱ گانه شهرداری همدان بوده و یکی از پویاترین سازمان‌های شهرداری همدان است.

بلاغی عنوان کرد: بی شک فعالیت در هر یک از بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق بوده و در کشور نیز شاهد آن هستیم هر یک از این مباحث به عنوان یک وزارتخانه تعریف شده است.
وی با بیان اینکه بخش فرهنگی یکی از خطیرترین امور در جامعه امروز ما است، بیان کرد: چشم‌انداز ترسیم شده در رسیدن به شهری مشارکت جو با رویکرد محله محوری و محتوا ساز است و در این راستا واگذاری فرهنگسراها به گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی با مجوز شورای اسلامی شهر همدان صورت خواهد گرفت.
فعالیت ۸ فرهنگسرای تخصصی
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان عنوان کرد: برای رشد و شکوفایی فرهنگسراهای شهرداری ۸ فرهنگسرا به صورت تخصصی در یک بخش فعال شدند.
بلاغی با اشاره به فرهنگسراهای تخصصی شهرداری همدان گفت: فرهنگسرای گردشگری، فرهنگسرای قرآنی، فرهنگسرای هنر و رسانه، فرهنگسرای علمی و فرهنگسرای کودک و خانواده، فرهنگسرای تشکل‌های مردمی، فرهنگسرای کسب و کار و مجموعه‌های ورزشی اشاره کرد.
وی ادامه داد: به طور قطع با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی می‌توان در مدیریت شهری هم‌افزایی خوبی انجام داد.بلاغی با اشاره به شایعات اهمیت بخس گردشگری در سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان گفت: در ایام نوروز ۱۴۰۱ ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری همدان باقدرت و توان مضاعف بعد از دو سال کرونا توانست عملکرد خوبی را از خود به جای گذارد و نگاه ویژه‌ای به این بخش داریمرئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان عنوان کرد: اگر می‌خواهیم همدان به قطب گردشگری غرب کشور و کشور تبدیل شود باید میراث فرهنگی پویاتر عمل کند و در کنار آن تمام دستگاه‌های اجرایی استان پای کار بیایند مخالف موازی کاری در این امر هستم و شهرداری باید بیشتر در امر زیرساخت‌های گردشگری، مبلمان شهری، جاذبه‌های شهری و فضای سبز و پارک‌ها فعالیت کند.
وی با بیان اینکه مردم هم باید در این عرصه فعال شوند، گفت: در تعطیلات تمام شهر ما نیز تعطیل می‌شود و اکثر صنوف مغازه‌های خود را می‌بندند و وقتی یک گردشگر آدرس یک سوغاتی فروش و محصولات شهر را از ما می‌پرسید ما نمی‌توانیم پاسخی بگوییم.
بلاغی با بیان اینکه از تمام توان برای پویاتر شدن سازمان استفاده خواهم کرد، تأکید کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان مأموریت سنگینی دارد و این عهد را بسته‌ام که تا روزی که در این سازمان حضور دارم در جهت تقویت و پویاتر شدن هرچه بیشتر این سازمان از تمام ظرفیت موجود نهایت بهره را ببرم.
وی با اشاره به توجه به ورزش در شهرداری همدان گفت: پیرو سیاست‌های شورای اسلامی شهر همدان و نگاه ویژه شهردار همدان تیم فوتبال شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور با تکیه به ظرفیت بومی به عنوان یک سرمایه اجتماعی و امید آفرینی در بین جوانان، نوجوانان و نونهالان این شهر در این فصل نیز باقدرت وارد رقابت‌ها شده است.
وی افزود: سیاست همگانی کردن ورزش در بین آحاد مختلف را هم دنبال می‌کنیم و در مجموعه نگاه بسیار خوبی به بحث ورزش برای شهروندان همدانی داریم.
در دوران مدیریت جدید سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان شاهد تحولات خوبی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی شهر بودیم که نشان از پویاتر شدن این سازمان دارد.

[ad_2]
Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا