- حجت کریمی: کسی به مصطفی آجورلو نگفته برود؛ سکوت او جایز نیست
- اطلاعیه کانون صرافان درباره شبهه در نحوه خرید ارز
- شهرخبر – دولت خودخوانده مخالفان ونزوئلا منحل شد
- جدیدترین قیمت آپارتمانهای نقلی در پایتخت
- چرا بازی دوستانه استقلال در ورزشگاه آزادی برگزار میشود؟
- ایران حسن نیت خود را نسبت به مذاکرات نشان داده است
- پشت پرده گروه هکری انانیموس کدام رژیم است؟
- مقامات پارلمانی ایران و روسیه دیدار و گفتگو کردند
- پروازهای ترکیه انجام میشود؟
- سفر نمایندگان ناشنوا به اتریش به دلیل عدم صدور روادید لغو شد
- گنج ۳ میلیون دلاری در کمد داور تونسی
- برزیل؛ شورشهایی که در آستانه تحلیف داسیلوا شکل گرفت
- هشدار حماس به واشنگتن درباره خاموش کردن انتفاضه در کرانه باختری و قدس
- دیبروینه: لیورپول هنوز خطرناک و قدرتمند است
- صالحیامیری: داورزنی شیخ ماست؛ او باید یک دهه دیگر در والیبال بماند و هیچ جا نرود
صرفهجویی اقتصادی با برقی شدن قطار تهران – مشهد
به گزارش آنلاین بلاگ
به گفته یکی از مدیران پیشین راهآهن ایران، برقی کردن قطار تهران – مشهد هم به واسطه آثار اقتصادی و اجتماعی برای مردم یک ضرورت است و هم مستقیما روی کاهش هزینه دولت تاثیر میگذارد.
عباس قربانعلیبیک در گفتوگو با ایسنا، بیان کرد: قطارهای ما از حدود ۴۷ سال پیش که توربوترن (قطارهای سریعالسیر) وارد ایران شد، سیر بیشتری دارند یعنی در حال حاضر قطاری نداریم که سرعتش مانند ۴۷ سال پیش باشد، با وجود این اکنون تمایل مردم به سفرهای هوایی افزایش یافته و علت این نیاز هم زمان سیر کمتر با هواپیما است.
وی با بیان اینکه برقی کردن قطار تهران-مشهد هم یک ضرورت است و هم اقتصادی است، گفت: ممکن است راهاندازی مترو یک ضرورت باشد اما بهخودی خود اقتصادی نیست، بلکه اثراتش اقتصادی است، زیرساخت مترو درآمد ندارد اما منجر به یکسری صرفهجوییهای اجتماعی میشود؛ در مقابل برقی کردن تهران – مشهد هم به واسطه آثار اقتصادی و اجتماعی برای مردم یک ضرورت است و هم مستقیما روی کاهش هزینه دولت تاثیر میگذارد.
این پیشکسوت حوزه حملونقل ریلی با اشاره به صرفهجویی اقتصادی با برقی شدن قطارها، اظهار کرد: اگر پروژه تهران – مشهد برقی شود، در سال اول بیش از یک میلیارد دلار به نفع دولت است. این پروژه علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جادهای و کاهش زمان سیر مسافر، هزینه خرید ناوگان را کم میکند و مسافر را با واگن و لکوموتیو کمتر میتوان جابهجا کرد. برای مثال اگر بخواهیم ۲۰ میلیون مسافر را با لکوموتیو دیزلی جابهجا کنیم، ۱۰۰۰ واگن میخواهیم، اما با لکوموتیو برقی به ۲۵۰ واگن نیاز داریم.
قربانعلیبیک درباره علت صرفهجویی با قطارهای برقی توضیح داد: علت اول این است که واگن در حالت برقی، رفت و برگشتی میشود و در یک روز میتواند مسیر رفتوبرگشت را طی کند، در صورتی که در حالت دیزلی فقط میتواند یک سرویس انجام دهد و روزانه یک رفت یا برگشت داشته باشد. علت دوم اینکه به دلیل کاهش زمان سیر، دیگر به کوپه نیاز نیست و قطارها اتوبوسی خواهد بود و این موضوع، ظرفیت واگن را دو برابر میکند؛ در نتیجه تعداد واگن مورد نیاز، یکچهارم میشود، به همین ترتیب تعداد لکوموتیوهای مورد نیاز هم کاهش مییابد.
وی ادامه داد: اینها همه مواردی است که مستقیم برای دولت هزینه دارد، زیرا برای بخش خصوصی اقتصادی نیست که بخواهد سرمایهگذاری کند و به همین دلیل سالهاست که بخش خصوص به خرید واگن اقدام نکرده و دولت مجبور شده ناوگان بخرد. همانطور که آقای وزیر هم در صحبتهای اخیر خود گفتند در حال حاضر از ۲۰۰۰ به ۱۱۰۰ واگن رسیدیم، اما بخش خصوصی برای سرمایهگذاری به بازگشت سرمایه نیاز دارد و این کار را نمیکند و دولت مجبور است به خرید واگن اقدام کند.
انتهای پیام
- صفر تا ۱۰۰؛ دومین سقوط بزرگ بانکی در آمریکا
- چگونه وام خرید کالا بگیریم؟ / جزییات بخشنامه بانک مرکزی
- صادرات نفت آمریکا به اروپا رکورد زد
- آیا قیمت طلای جهانی کاهش خواهد یافت؟
- جدیدترین جزییات از ثبتنام خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۲+ زمان تحویل
- واژگونی خودرو در اتوبان کاشان _ نطنز یک کشته و ۶ مصدوم بر جا گذاشت
- تنها دلخوشی بازار نفت
- شهرخبر – جزییات ثبتنام و زمان تحویل خودروهای داخلی اعلام شد
- چند ترفند جالب برای افزایش سرعت لپ تاپ
- ۸۶ پرواز داخلی و خارجی ویژه نوروز در فرودگاه اصفهان برقرار است