- شهرخبر – دیدار وزیران خارجه ایران و ویتنام در نیویورک
- پیشکسوت استقلال: ساپینتو من را ناامید کرد!
- السودانی در آلمان: عراق به نیروهای نظامی خارجی نیاز ندارد
- سوریه برای عضویت در بریکس و سازمان شانگهای درخواست میدهد
- خدا به مدافع سابق پرسپولیس رحم کرد/ ستاره تیم ملی: برای لحظاتی بیهوش شدم
- پیش بینی ژنرال آمریکایی درباره احتمال جنگ با چین طی دو سال آینده
- رسمی؛ آندری یارمولنکو به العین پیوست
- کلوب| استقلال مربی بزرگ میخواهد
- کلوب| هاشمینسب و بیرانوند سوژههای دربی۱۰۲/ لطفا شعار ندهید
- شهرخبر – تصاویر دیدنی و پر بازدید کمک سرباز عراقی به زائر سالمند ایرانی
- تلاش بیامان ستاره رقیب ایران برای بازی در جامجهانی ۲۰۲۲/ رؤیایی که در حال نابودیست اما…
- شهرخبر – ریزش سنگین قیمت خودروی لاکچری بازار + جدول
- دلیل لغو کنفرانس خبری کیروش چه بود؟
- سقف تسهیلات قرض الحسنه ۲۰۰ میلیون تومان شد
- بررسی آخرین وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن در کمیسیون عمران مجلس
وضعیت حملونقل عمومی تهران اسفبار است
[ad_1]
به گزارش آنلاین بلاگ
به گزارش تجارتنیوز، صف همیشگی مسافران در ایستگاههای اتوبوس و مترو، برای بسیاری از ما تصویری آشناست. جمعیتی که نه برای نشستن روی صندلی، بلکه برای ایستادن در قطار و اتوبوس صف میکشند.برخی از مسافران ۱۰ دقیقه و برخی ربع ساعت ایستاده در ایستگاهها انتظار میکشند. اتوبوس که از راه برسد، تلاش مسافران برای ورود به اتوبوس شروع میشود. گاهی درِ اتوبوس به زحمت بسته میشود. اگر از مسافران بپرسید که چرا منتظر اتوبوس بعدی نمیمانید، احتمالا این پاسخ را بشنوید که همین حالا هم در صف بودیم، اتوبوس بعدی هم ماجرا همین است.یکی از مسافران همیشگی اتوبوسهای تهران به تجارتنیوز میگوید: «وقت نداریم. هر صبح و عصر همین وضعیت است. هر چقدر هم منتظر بمانیم، از شلوغی اتوبوسها کم نمیشود.»او میگوید: «بعد از خستگی کار نوبت به ماراتن بیارتی میشود. کرایه تاکسی و اسنپ و تبسی هم سرسامآور است.» حساب و کتابی که بسیاری از مسافران برای حقوق خود دارند تا بتوانند آن را تا پایان ماه برسانند.یکی دیگر از مسافران میگوید: «بسیاری از مواقع برای جا شدن در اتوبوس بحث و دعوا میشود. کرایه تاکسی زیاد است. مگر چقدر حقوق به ما میدهند که فقط برای بخشی از مسیر [نه همه مسیر] ۵۰ هزار تومان بدهیم؟»آنطور که مهدی وحدت، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت، میانگین افزایش نرخ کرایه امسال ۴۵ درصد است و در برخی شرایط تا ۶۰ درصد هم میتواند افزایش داشته باشد. (ایرنا)یکی دیگر از مسافران هم میگوید: «برای اینکه ساعتها در ترافیک شهر نمانم، به اتوبوس و مترو پناه بردم، اما وضعیت اینجا بیشتر کلافهکننده است. صفهایی که هر روز داریم، تنها برای اینکه برای ایستادن در اتوبوس جایی پیدا کنیم.»حملونقل عمومی تهران همچون کلافی در هم تنیده شده است که باز کردن آن سالها زمان میبرد. مشکلاتی که از این شهرداری و دولت به گروه بعدی میرسد و باز همان آش و همان کاسه. سالانه هم به جمعیت تهران اضافه و صف مسافران طولانیتر میشود.
وضعیت اسفبار حملونقل عمومی تهرانجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران درباره وضعیت حملونقل پایتخت به تجارتنیوز میگوید: «وضعیت اسفباری در حملونقل عمومی شهر تهران داریم. این موضوع را از همان اول روزهای آغاز به کار در شورای شهر تهران و در صحن شورا مطرح کردیم. تلاش کردیم که این مشکل را به حداقل برسانیم.»او ادامه میدهد: «سال گذشته در بخش اتوبوسرانی، مترو و تاکسی مسائلی مطرح شد. اقداماتی هم صورت گرفت، اما نه اقداماتی که در شهر تهران تحولی ایجاد کند. برای مثال طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شهرداری فقط حدود ۳۲۰ دستگاه اتوبوس به مجموعه اتوبوسهای تهران اضافه کرد. این آمار، تحول مورد نظر ما هم نبود.»اتوبوسهای جدید به ناوگان اضافه میشود؟رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران میگوید: «سال گذشته که بودجهبندی سال جاری را انجام میدادیم، تصمیم گرفتیم که از مجموعه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران، ۱۰ هزار میلیارد تومان کم کنیم و به همین میزان به بحث حملونقل عمومی شهر تهران اضافه شود. بهگونهای که تغییر ملموسی در حملونقل شهری صورت بگیرد.»تشکری هاشمی ادامه میدهد: «از این میزان ۶۲۰۰ میلیارد تومان صرفا برای خرید اتوبوس تخصیص داده شد. شهرداری تهران در سال جاری هم با دو شرکت سازنده ایرانی برای ساخت و خرید اتوبوس قرارداد بسته است. یک قرارداد برای هزار دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان و قراردادی هم با گروه بهمن برای حدود هزار دستگاه دیگر بسته شد.»او میگوید: «بعد از ۶ تا ۹ ماه بعد از انعقاد قرارداد هم اتوبوسها به صورت تدریجی، اما با سرعت بالایی تحویل شهرداری تهران تحویل داده میشود. احتمالا تا قبل از شروع سال تحصیلی تعدادی از این اتوبوسها وارد چرخه حملونقل شوند.»بازسازی اتوبوسهای غیرفعال در پارکینگهارئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران توضیح میدهد: «علاوه بر این حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای بازسازی اتوبوسهای دوکابین و تککابین هم در نظر گرفته شد. قراردادهایی هم به این منظور با شرکتهای معتبر منعقد شد و تعداد زیادی از اتوبوسها هم برای بازسازی تحویل داده شد.»او ادامه میدهد: «ابتدا اتوبوسهایی که در پارکینگها غیرفعال هستند و پس از آن اتوبوسهای فرسودهای که فعال هستند، بازسازی میشوند. در حال حاضر ۴۰۰ دستگاه بیارتی فعال داریم، حدود ۷۰۰ دستگاه این نوع از اتوبوسها غیرفعال شدند.»آمار اتوبوسهای فعال در تهرانبررسی آمارهای سال گذشته نشان میدهد که حدود ۲ هزار اتوبوس در تهران فعال هستند. اغلب این اتوبوسها هم فرسوده هستند و باید از چرخه خارج یا بازسازی شوند.در همین حال به نظر میرسد که صفهای اتوبوس، امسال نسبت به سال گذشته طولانیتر و جمعیت مسافران بیشتر شده است. اما آیا از تعداد اتوبوسهای فعال تهران کم شده است؟رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران نیز میگوید: «به طور کلی آمار اتوبوسهای تهران همان آمار سال گذشته است. تقریبا به همان اندازهای که اتوبوس اضافه شد، به همان اندازه هم اتوبوس از چرخه خارج شد. بنابراین تغییر چندانی در آمار اتوبوسهای فعال شهر تهران نداشتیم.»اگر مسافران بخواهند مترو را جایگزین کنند هم وضعیت چندان فرقی ندارد. در برخی از ایستگاههای پرتردد، چند قطار باید مسافر ببرد تا نوبت به مسافران انتهای صف برسد.رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران درباره وضعیت متروی پایتخت میگوید: «در دولت قبلی قرار بود حدود ۶۳۰ واگن خرید خارجی انجام شود و به واگنهای مترو تهران اضافه شود. در آن سالها پیشپرداخت برای این واگنها با مشکل مواجه شد و دولت نتوانست پرداخت کند.»او ادامه میدهد: «در سال جاری بخشی از مبلغ تبدیل به نقدینگی و به بانک عامل پرداخت شد. پیشبینی میکنیم همین روزها پیشپرداخت به طور کامل به شرکت سازنده تحویل داده شود و عملیات ساخت واگنها شروع شود. بعد از شروع عملیات حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان میبرد که واگنها را تحویل دهند. بنابراین پیشبینی میکنیم که اواخر سال جدید واگنهای جدید به متروی تهران اضافه شوند.»تکلیف مسافران تا ورود اتوبوس و واگن جدید چیست؟اما مسافران در این بازهای که شورای شهر و شهرداری وعده میدهند، چه کنند؟ از یک سو صحبت از آلودگی هوا و توصیه به استفاده از حملونقل عمومی میشود و از سوی دیگر اتوبوسها و واگنها کم و ازدحام جمعیت سرسامآور است.هاشمی در این مورد میگوید: «پاسخ این سوال را باید مدیران دوره ۹۶ تا ۱۴۰۰ بدهند که تقریبا هیچکاری در این زمینه نکردند. مشکلات جمع شده و کارها عقب مانده است. نمیتوان یک روزه اتوبوس خرید، تعمیر کرد یا واگن تهیه کرد. همه اینها زمانبر است.»او میگوید: «همه کارها در آن سالها تعطیل شد و هیچ اتوبوسی به ناوگان اضافه نشد. نتیجه آن هم همین است که امروز در کف خیابان میبینید. اگر این شهرداری هم به موقع کار خود را انجام ندهد، نتیجه آن را دو سال دیگر خواهیم دید.»
[ad_2]
Source link
- سهم مقاصد آفریقایی رئیسی از صادرات ایران؛ ۰.۱ درصد!
- وقوع زمین لرزه ۷.۴ ریشتری در ساحل آلاسکا و هشدار سونامی
- پایان بورس امروز ۲۵ تیر ۱۴۰۲/ روزگار سیاه بورس!
- پرداخت وام ودیعه مسکن به ۱۶ درصد از متقاضیان
- بازار طلا و سکه ریزشی شد/ قیمت سکه یک روزه ۶۰۰ هزار تومان ریخت
- دود آتش تصمیمات دولتی بازار سهام را ویران کرد/ شاخص کل در مرز از دست دادن کانال ۲ میلیونی
- گشت ارشاد به خیابانها بازگشت؟
- علت کاهش قیمت دلار/ درهم، اسکناس آمریکایی را آچمز کرد
- کاهش قیمت دلار رکورد زد/ ریزش قیمت تا کجا ادامه دارد؟
- راستیآزمایی اظهارات جدید خاندوزی/ توسعه روابط تجاری با چین بدون FATF شدنی است؟