رپورتاژ اگهی

چرا افراد باهوش سریع تر ثروتمند می شوند

چرا افراد باهوش سریع تر ثروتمند می شوند

در تمامی عرصه ها افراد باهوش سریع تر به خواسته هایشان می رسند، در خصوص ثروتمندی نیز این موضوع صادق است چراکه این افراد راه و روش درست را تشخیص می دهند و در آن مسیر مشغول به فعالیت می شوند، اکثر افراد جامعه در کار ساخت و ساز مشغول هستند اما افراد باهوش سراغ مواردی مانند بتن می روند که زیر مجموعه مصالح ساختمانی است و جهت ساخت و ساز از آن استفاده می شود، در ادامه قصد داریم تا انواع آن را به صورت مختصر شرح دهیم.

بتن آرمه

با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت ساختمان سازی نیز پیشرفت چشمگیری کرده است.

استفاده از بتن آرمه و پیش تنیده خشک برای اولین بار توسط توسط دانشمندان اروپایی کشف شد، با تولید آنها ساختمانها به سبک جدید ساخته می شوند.

بتن پیش تنیده از پرکاربردترین مصالح ساختمانی می باشد که موجب افزایش استحکام ساختمانها می گردد.

در تولید این نوع بتن و سنگ آهن هماتیت از روش پیش تنیدگی استفاده می نمایند، یعنی بتن را تقویت می کنند تا ضعف آن در برابر کشش از بین برود.

به طور کلی اعمال پیش تنیدگی بر روی بتنها به دو صورت پس کشش و پیش کشش انجام می شود.

یعنی عملیات کشش بر روی فولاد که به شکل مفتول یا کابل است در دو مرحله انجام می شود: پیش از عملیات بتن ریزی و پس از عملیات بتن ریزی صورت می گیرد.

بتن آرمه

بتن سبک

مهندسین ساختمان سازی به خوبی می دانند که بتن سبک در برابر فشار بسیار مقاوم هستند اما در مقابل کشش بسیار ضعیف هستند.

آنها برای حل این مشکل از روش پیش تنیده کردن بتن بلوک سفال و سیمان استفاده می کنند تا مقاومت بتنها در برابر کششها افزایش یابد.

تا زمانی که بتنها خشک شدند از مقاومت بالایی برخوردار باشند. در حال حاضر بتنهای پیش تنیده در صنعت ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارند.

در واقع در عملیات پیش تنیده کردن بتنها یک تنش دائمی و ثابت در یک عضو بتنی ایجاد می کنند تا تنشهای بارهای مرده و زنده بتن خنثی شود و مقاومت باربری بتن افزایش یابد.

آنچه که در ساخت بتن پیش تنیده بسیار حائز اهمیت می باشد و باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده و مصالح بسیار با کیفیت می باشد تا بتوانند در برابر فشارها و نیروی پیش تنیدگی مقاوم باشند.

بتن سبک

بتن مسلح

لازم به ذکر می باشد که میزان ایمنی و ماندگاری بتن مسلح و پیش تنیده به طراحی و اجرای آنها بستگی دارد و ساختمانهایی که از بتن پیش تنیده ساخته شده اند به دلیل استفاده کمتر از فولاد دارای وزن سبکتری هستند.

خوب است بدانید که در بیشتر ساختمانهای مسکونی، تجاری و صنعتی که توسط مهندسین و معمارها ساخته می شود از بتن پیش تنیده و بتن سبک مقاوم  استفاده می کنند تا وزن ساختمانها سبک تر شود.

همانطوریکه در بالا اشاره کردیم عملیات پیش تنیده کردن بتنها به دو شکل بتن پیش کشیده و بتن پس کشیده انجام می شود، روش بتن پیش کشیده بدین صورت است که ابتدا فولادهای برشی و فولادهای تکمیلی در جای مناسب خود قرار می گیرند و سپس فولادهای پیش تنیده در قالب گذاشته می شود.

بتن مسلح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا